Düşük maliyetli 20 W Amplifikatör

Projeleriniz » Elinizde olan veya hazırladığınız projelerinizi ayrıntılı açıklama ve resimleriyle beraber gönderin; ana sayfamızda isminizle beraber yayınlayalım. Ayrıntılı bilgi Haberler ve Duyurular forumunda mevcuttur.

Düşük maliyetli 20 W Amplifikatör

Okunmamış iletigönderen Kapibara » 12 Kas 2007, 06:19

Yabancı bir forumda bulduğum, oldukça basit ve düşük maliyetli bir devreyi tanıtmak istiyorum sizlere.
Oldukça eski bir şema olup mazisi 1974'lü yıllara kadar uzanıyor.
Eğer doğru ise şemanın FAIRCHILD firmasının tasarımı olduğu yazıyor.
Bu devreden doğal olarak Hi-end veya Odyofil sonucu beklemeyin fakat bu verdiği sesin kötü olduğu anlamına da gelmesin.

Resim

TDA2030, TDA2050 ve benzeri entegre amplifikatörlerden çok daha iyi ses verdiğini söyleyebilirim, özellikle de düşük volumlerde iken bile basları oldukça sağlam. Tabi herkesin kendine göre değerlendirmesi farklı olacaktır.
Şemayı bulduğum forumda bu devrenin verdiği sesi beğenen de var beğenmeyen de.
Yine aynı forumda yayınlanan "HP333 distortion analyser" cihazı ile ölçülmüş distorsiyon değerleri aşağıda ki gibidir.

Distortion vs frequency
1khz 0.07 %
10khz 0.08 %
20khz 0.1 %
30khz 0.12 %

Distortion vs power output at 1 khz
0.5 watt 0.17 %
1.5 watt 0.12 %
4 watt 0.05 %
12 watt 0.16 %
17 watt 0.5 %
20 watt 4 %


Bu amplifikatör daha çok giriş seviyesindeki kullanıcılar için gözükse de canı sıkılan deneyimli kullanıcıların ilgisini de çekecektir diye düşünüyorum.
Daha önce yine buna benzer basit ama işe yarar türde sayılan,Darlington Çıkışlı HI-FI Amplifikatör devresine benzediğini söyleyebilirim.
Hatta bu devrede de çıkış transistörü olarak yine TIP142 ve 147 çiftini kullandım ama gerçek olanları değil, sahte olanlarını. Zaten henüz elimize bu transistör çiftinin hakiki versiyonu geçemedi. Elinizde hali hazırda, sahte olmayan BDW83 ve 84 çifti varsa onları da kullanılabilirsiniz ama bu devre için biraz fazla lüks olur.
Bence onları 100-150W güç aralığındaki diğer devre şemaları için saklayın.
Çıkış transistörü olarak devreye uygun başka darlington çıkış çifti de seçebilirsiniz, bu birazda imkanlarınızla ilgili olacaktır. Lakin şu aralar ülkemiz piyasasında tanesi 1 YTL civarında bulunan sahte TIP 142 ve 147 çifti bu devre için oldukça uygun duruyor.

Devre daha çok giriş seviyesindeki kullanıcılara hitap ettiğinden, pcb nin yapımıyla ilgili bilgiler vermeyi de uygun görüyorum. Pcb nin bulunduğu dosyayı lazer yazıcınızdan koyu toner ayarıyla kuşe kağıdına çıkış aldıktan sonra, uygun ölçülerde kestiğimiz bakır plaketimizi resimdeki gibi paketliyoruz.

Resim Resim Resim Resim

Paketlemeden önce plaketin yüzeyinin iyice temiz olduğundan emin olun, hatta ince bir zımpara ile fazla ovalamadan hafiften bi zımpara işlemine tabi tutun. Isıya dayanıklı sert bir zemin üzerine koyup plaketin bakır kaplı yüzeyi tarafından, ütü hayli sıcak iken yaklaşık 10 dakika kadar iyice ütülüyoruz. Kullandığınız ütü buharlı ise, buharsız konuma alıyor ve ütüye asla su koymuyoruz.

Resim

Ütülerken dikkat etmemiz gereken en önemli noktalardan biri de pcb nin kenar kısımları. Bu kısımlar genelde iyi ütülenemediği için kağıdı pcb den ayırırken tonerin de kağıtla birlikte kalktığını görürsünüz, o yüzden kenara yakın bölümleri tekrar gözden geçirin.

Resim

Yine ütüleme esnasında, ütü ile plakete çok fazla basınç uygulamayın, aksi takdirde toner etrafa yayılıp birbirine yakın yolların arasının kapanmasına neden olacaktır. Lakin tonerin az da olsa yayıldığını pcb ye bastığınız küçük yazılardan anlayacaksınız ama bu pek sorun olmayacaktır. Ütü işi bittikten sonra paketi açıyor ama asla kağıdı plaketten ayırmıyoruz. Kağıdın kenarlarını kesip suyun içine atıyor ve kağıdın iyice yumuşamasını bekliyoruz.

Resim Resim

Çıkarılmaya hazır hale gelen kağıt genelde resimdeki gibi gözükecektir. Artık rahatça kağıdı çıkarıp geri kalan kağıt artıklarını da musluk altında parmağımızla hafifçe bastırıp ovalayarak temizleyebiliriz.

Resim

Bakır kaplı alanda kağıt artığı kalmadığından emin olduktan sonra pcb yi bi kenara koyup kurutuyoruz ve resimdeki gibi bi hal aldığını görüyoruz. Pcb artık hazırladığımız asit çözeltisine atmak için hazır konumda.

Resim

Çözeltiyi hazırlamak için tuz ruhu, perhidrol, plastik veya cam bir kab'a ihtiyacımız var. Sakın metal bir kap kullanmayın, zira pcb deki bakır yolları eriten çözelti kullandığınız kab'ı da eritecektir. Tuz ruhunu bakkal veya marketten, perhidrolü ise eczaneden değil toptan parfümeri satan yerlerden alın. Eczanedekiler genelde %6 lık tır ve pek işimize yaramaz, bize ise %30 luk olan perhidrol gerekli. Eczanelerde genelde servet değerinde satılan bu %30 luk perhidrolun litresini toptan parfümeri satan yerlerde yaklaşık 3 veya 4 YTL civarında alabilirsiniz.
Hatta geçen gün gidip 3 litre alıp kenara koydum.

Resim

Plastik kabımızın içine koyacağımız çözeltinin üçte ikisini tuzruhu, üçte birini ise perhidrol koyarak hazırlıyoruz. Tabi bu oran aslında sabit olmayıp elinizdeki tuzruhu ve perhidrolun % lik değerleriyle alakalı.
Bi kaç deneme yaparak uygun oranı bulmaya çalışmaktan başka çareniz yok. Benim tavsiyem üç te iki tuz ruhu, üçte bir perhidrol. Artık plaketi çözeltiye atabiliriz. Bu işlemi açık havada yapmanız ve çıkan dumanı asla solumamanız gerektiğini söylememe gerek yok sanırım.

Resim

Plaketin üstündeki yolların iyice eridiğinden emin olduktan sonra pcb yi çözelti içinden elimizi deydirmeden alıyoruz, iyice yıkayıp asitten arındırıyoruz. Bakır yolların üzerinde kalan toneri ise benzin, tiner veya benzer maddelerle silip temizliyoruz.

Resim

Pcb artık delme işlemi için hazır.

Resim

Deliklerini de açtıktan sonra artık lehimleme işlemine geçebiliriz.

Resim

Lehimlemeye ilk önce yüksekliği en düşük olan malzemelerden başlayın ve bütün yarıiletkenlerin lehimleme işini en sona bırakın. İlk önce köprüler, sonra dirençler vs şeklinde devam edebilirsiniz. Trimpot olarak resimdeki her iki türü de kullanabilirsiniz ama bulabilirseniz çok turlu olanı tercih edin, ayar yapması hem daha kolay hem de daha hassas.

Resim

Diğer trimpotun ayar düğmesi yanda olduğundan, tam önüne denk gelen Q1 yüzünden ayarlaması biraz güçleşiyor, o yüzden Q1 i öne doğru biraz yamultuyoruz.

Resim

Q1 olarak BC550C ve buna uygun ayak bağlantısına sahip transistör kullanacaksanız montajı resimdeki gibi yapıyoruz,

Resim

Q1 olarak 2N5961 ve buna uygun ayak bağlantısına sahip başka bir transistör kullancaksanız o zaman bu resme göre lehimliyoruz.

Resim

Q1 için BC550C seçtiyseniz en az on adet alın elinizde bulunsun. Hepsini tek tek ölçü aletinin hFE kısmında ölçün ve hFE leri 500 civarında olan birbirine en yakın değeri veren iki tanesini seçip kullanın. Ölçtüklerimin içinden hFE
değeri 400 den 600 e kadar farklı değerde olanlar vardı, hatta bir tanesi BC550B tipiydi ve bunun değeri 300 civarındaydı.

Resim

Aklınızda bulunsun bu devre için bize yüksek hFE değerine sahip olanlar lazım. Besleme katında FR302 kullanmak zorunda değilsiniz. benim elimde o an onlar olduğu için kullandım. En az 3 Amper 50 Volt değerinde uygun bir doğrultucu seçebilirsiniz.
Devrenin çıkış katında ki transistörleri soğutmak için haliyle en basitinden aliminyumdan bir soğutcuya ihtiyacımız var. Tam bu noktada dikkatinizi çıkış trasistörlerinin arasındaki 32mm. lik mesafeye çekmek istiyorum. Transistörleri bu şekilde yerleştirdik ve pcb yi de bu doğrultuda tasarladık çünkü soğutucu olarak bu devre için farklı bi çözümümüz var. Olayı ucuza halledebilmek için aliminyum soğutucu olarak bir zamanlar evlerimizde kullandığımız ikilik perde kornişi kullanıyoruz.

Resim Resim Resim

Kestikten sonra kenarlarındaki çapakları eğe ile alıyor ve bütün yüzeyini zımpara ile temizleyip parlatıyoruz.
Bunları artık plastikten yapıyorlar ama hurdacılarda kolaylıkla bulabileceğinizden eminim.
Resimdeki devrede gördüğünüz yaklaşık 20cm. uzunluğundaki soğutcu yetti de arttı bile. Yok ben tam güçte saatlerce çalıştırırım diyorsanız, kornişi beş on santim daha uzun kesin gitsin.

Resim

Devreyi yukarıdan bastırıp esnetirseniz devrenin altındaki bağlantılar soğutcu üzerinde kısa devre olacağından bu kısmı yalıtmamız gerek. Uygun bi yalıtım maddesiyle burayı kaplıyoruz. İnce bir muşamba veya plastik branda benzeri birşey işinizi görebilir. Termal pad bulabilirseniz ne ala. Devrenin altına destek olması içinde kornişin ortasında ki kanala 15cm. lik bir lastik parçası koyup devrenin esnemesini engelliyoruz.

Resim

Devrenin bitmiş haline artık turuncu kablolardan 30 Volt AC verip deneyebiliriz.

Resim Resim Resim

Baskı devre ve yerleştirme çizimlerini vermeden olmaz.

Resim Resim Resim


Malzeme listesi :

R1 10 K
R2 15 K
R3 120 K
R4 150 K Trimpot
R5 150 Ohm
R6 47 Ohm
R7 4,7 K 0,5W
R8 1 K 0,5W
R9 2,2 Ohm

C1 10uF 25V
C2 22uF 50V
C3 100uF 50V
C4 220uF 10V
C5 2200uF 63V
C6 100pF 63V
C7 470nF 63V
C8 4700uF 63V
C9 4700uF 63V
C10 470nF 63V
C11 470nF 63V
C12 2X680nF 63V

D1 1N4148
D2 1N4148
D3 1N4148
D4 FR302
D5 FR302
D6 FR302
D7 FR302

Q1 BC550C
Q2 TIP142
Q3 TIP147
En son Kapibara tarafından, 26 Ekm 2014, 21:31 tarihinde değiştirildi, toplamda 8 değişiklik yapıldı.
Kullanıcı avatarı
Kapibara
DIY Audio Gurusu
 
İleti: 435
Kayıt: 22 Şub 2007, 03:05
İl: Sakarya


Okunmamış iletigönderen Hazar » 13 Kas 2007, 17:25

Eline sağlık Kapibara, ayrıntılı açıklaman ve resimlerin için :)

PCB işi için geçtiğimiz aylarda çektiğim bir video olacaktı, foruma koymamışımdır belki diye buraya da vereyim.
http://www.youtube.com/watch?v=woIr9xhzw7A
Rüzgar ters esiyorsa, yelkenlerini rüzgar yönüne göre ayarlamaya bak; çünkü dünya çektiğin sıkıntılarla değil, gemiyi limana ulaştırıp ulaştıramadığınla ilgilenir.
ResimDIY Audio Türkiye Facebook Sayfası
Hazar
Site Sorumlusu
Site Sorumlusu
 
İleti: 1057
Kayıt: 12 Arl 2006, 12:20
İl: İstanbul

Okunmamış iletigönderen mehmet-salih » 10 Arl 2007, 00:43

ustad bu resimdeki baskı devreyi hangi programda çiziyorsunuz?
Resim
mehmet-salih
DIY Audio Fanatiği
 
İleti: 111
Kayıt: 05 Ağu 2007, 15:13
İl: GöLHiSAR/BURDUR
Meslek: ögrenci

Okunmamış iletigönderen Kapibara » 10 Arl 2007, 02:54

Linkteki adı geçen programla çiziyiorum.
http://designer-info.com/Writing/corel_draw_8.htm

Aslında bu bir vektörel çizim programıdır yani elektronik işiyle pek alakası yoktur, lakin programı iyi bilirseniz pek çok şey çizebilirsiniz. Bu programın muadili olarak macromedia freehand ve adobe illustrator mevcuttur.
Kullanıcı avatarı
Kapibara
DIY Audio Gurusu
 
İleti: 435
Kayıt: 22 Şub 2007, 03:05
İl: Sakarya

Okunmamış iletigönderen mehmet-salih » 10 Arl 2007, 17:31

Kapibara yazdı:Linkteki adı geçen programla çiziyiorum.
http://designer-info.com/Writing/corel_draw_8.htm

Aslında bu bir vektörel çizim programıdır yani elektronik işiyle pek alakası yoktur, lakin programı iyi bilirseniz pek çok şey çizebilirsiniz. Bu programın muadili olarak macromedia freehand ve adobe illustrator mevcuttur.


sagolasın ustad.
mehmet-salih
DIY Audio Fanatiği
 
İleti: 111
Kayıt: 05 Ağu 2007, 15:13
İl: GöLHiSAR/BURDUR
Meslek: ögrenci

Perhidrol

Okunmamış iletigönderen hoparlör » 18 Arl 2007, 13:52

İlginç bir proje daha, teşekkürler Kabipara.

Bahsettiğin perhidrolleri buldum, Tahtakale'de kuaför malzemeleri satan yerlerde litresi 3,5 YTL'den var, şişeleri kuaför ortamına uygun olarak janjanlı, daha havalı ve de %35'lik yazıyor üzerinde.

Dana önce kimyasal malzeme satıcılarından aldığım pahalı olanları ise sadece lab ortamı için kullanılanlar. Örneğin dişetlerini kuvvetlendirmek için tuzlu sterilize su hazırlamak için kullanılıyormuş felan..
hoparlör
DIY Audio Gurusu
 
İleti: 1844
Kayıt: 02 Eyl 2007, 19:30
İl: İstanbul

Reklamlar

Okunmamış iletigönderen Kapibara » 18 Arl 2007, 16:28

İlaç hazırlamayacağımız için eczanedekiler bizim için lüks sayılır. :)
3,5 YTL olanlar bizim için ideal.
Kullanıcı avatarı
Kapibara
DIY Audio Gurusu
 
İleti: 435
Kayıt: 22 Şub 2007, 03:05
İl: Sakarya

Okunmamış iletigönderen grii_35 » 18 Arl 2007, 20:07

ya arkadaşlr bişey sorucam şimdi bu devre içn düşük maliyetli demişsiniz dah yapmadım bilmiyorum ama TDA2052 bu devreden daha ucuza maal olur diğer yandan dah az yer kaplar kısadeve korumasıda var yani bu devrenin TDA2052 ile kıyaslarsak üstünlükleri nelerdir yada bi üstünlüğü varmı??
grii_35
DIY Audio Fanatiği
 
İleti: 114
Kayıt: 18 Haz 2007, 02:56
Konum: İZMİR

Okunmamış iletigönderen Kapibara » 18 Arl 2007, 23:05

Transistörlü bi amplifikatör olarak düşük maliyetli şeklinde düzelteyim o zaman.
Yoksa pek çok ucuz yollu entegre ile daha ucuzunu yapmak mümkün.
Ayrıca en az otuz yıllık bi şema olduğunuda söyleyebilirim.
Bu devre onlara kıyasla hem korumasız hem daha çok yer kaplıyor hemde biraz daha maliyetlidir ama bunun sesi biraz daha değişiktir. Niye derseniz transistörlü ve entegreli bi amplifikatörü yan yana koyup dinlemiş olanlar farkı daha iyi bilecektir.
Bu şemaya böyle bi bcp çizip soğutucusunu da perde kornişinden yapmakta ki amaç devreyi derleyip toplamak ve maliyeti biraz daha uygun hale getirmeye çalışmaktı.
Bu uygulama daha çok giriş seviyesinde ve hiç transistörlü amplifikatör yapmamış yeni arkadaşlar için daha ciddi projeleri yapmaya bi nevi basamak olacaktır diye düşündüm.
Her şeye rağmen yine de ses kalitesinin vasatın üstünde olduğunu bir kere daha belirteyim.
Aynı zamanda elinizde kalan sahte TIP142-147 çiftini bu devrede değerlendirebilirsiniz.
Canı sıkılıpta "Deneysel bi proje olsada yapsak" diyenlere önemle duyurulur. :)
Kullanıcı avatarı
Kapibara
DIY Audio Gurusu
 
İleti: 435
Kayıt: 22 Şub 2007, 03:05
İl: Sakarya

Okunmamış iletigönderen grii_35 » 18 Arl 2007, 23:29

abi o 20 nin yanıonda 1 tane daha sıfır olsaydı hemen denerdim :) mesela elidme işime yaramamasına rağmen yaklaşık 30 adet hiç kullanılmamış BUT11AF var :) bununla çalışan bi devre varsa hemen yapalım :) sağa sola hediye ederim :)
grii_35
DIY Audio Fanatiği
 
İleti: 114
Kayıt: 18 Haz 2007, 02:56
Konum: İZMİR

Sonraki

Projeleriniz


 


  • Bu konular da ilginizi çekebilir:
    Cevaplar
    Gösterim
    Son ileti

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Google [Bot] ve 0 misafir