Mid-Tiz Yardım Lütfen...

Hoparlörler » Tweeter(tiz), mid-range(orta sesler), woofer ve subwoofer'lar hakkındaki tüm soru(n)lar

Mid-Tiz Yardım Lütfen...

Okunmamış iletigönderen nour » 27 Eyl 2007, 00:10

slm ben istanbuldan size gore cok amatör olan bir hi-fi duskunuyum gecen sane aldıgım mid ve tizlerim yandı ve istanbulda yada net uzerinden satın almak istiyorum bana tavsiye edebileceginiz herhagi bir yer warmı?aradıgım hoperlorler 50w alması gayet yeterli kullandıgım anfi Sony STR-DE497.
Kullanıcı avatarı
nour
Yeni Üye
 
İleti: 18
Kayıt: 26 Eyl 2007, 01:36
Konum: istanbul


Okunmamış iletigönderen hoparlör » 27 Eyl 2007, 00:29

Eğer kolonlarınızın resmini yollayabilirseniz daha kolay olur. Böylece yaklaşık bir seçenek önerebilirim. Bir de bütçeniz söz konusu tabiki, zira 15 YTL'den başlayıp 120€'ya kadar çeşitli tipte tiz ve mid hoparlörler mevcut.

Karaköy'de Abed Han'da Nemsan var, Selanik pasajında Mert HiFi var, Karaköy pasajına yakın Temsan var... Bots'dan Beyma'ya kadar çeşitli alternatifler bulabilirsiniz. Piyasada fazla mal yok, ama kaliteli ürünler de mevcut.
hoparlör
DIY Audio Gurusu
 
İleti: 1844
Kayıt: 02 Eyl 2007, 19:30
İl: İstanbul

Okunmamış iletigönderen nour » 27 Eyl 2007, 00:42

acıkcası nekadar vericegim belli degil benm bekletim kaliteli seyler cunku bu taktıgım 2.çift mid tiz ve soyle bi sorun warki baslarım jbl marka oto hop. 25cm.500w acaba bi uyumsuzluk soz konusu olbilirmi?2.1 kullanıyorum bir adette koda markalı 40 cmlik aktif bas war we bunu tam randımanlı kullanamıyorum cunku aktifin sesini actıgımda sadece bas sesler ortalıgı boguyor ve tizle midlerin onune geciyor.haliyle buda ses kalitesini dusuruyor.kısacası bne bu aktif sub ile basa cıkabilecek bir monutor yapmak istiyorum.kolonlarımda 3 yollu filitrede mevcut.teşekkurler...
Kullanıcı avatarı
nour
Yeni Üye
 
İleti: 18
Kayıt: 26 Eyl 2007, 01:36
Konum: istanbul

Okunmamış iletigönderen nour » 27 Eyl 2007, 12:23

kullandıgım sub:JBL CS10
Power Handling, RMS 100W
Peak Power 400W
Frequency Response 38Hz - 800Hz
Sensitivity (2.83V/1m) 91dB
Impedance 4 ohms
Mounting Depth 116mm
Cut-Out Diameter 229mm
Revc 3,6 ohms
Vas 63L
Qts 0,42
Fs 29,6Hz
Qes 0,44
Qms 6,87
Mms 85g
Levc 2mH
Kullanıcı avatarı
nour
Yeni Üye
 
İleti: 18
Kayıt: 26 Eyl 2007, 01:36
Konum: istanbul

Bazı düşünceler, hızlıca..

Okunmamış iletigönderen hoparlör » 27 Eyl 2007, 21:39

Size bilebildiğim kadar birkaç öneride bulunabilirim. Ancak "pure hi-fi" olmaktan çok ses basıncı yaratacak çözümler olacak.

Eğer baslar için JBL kullanıyorsanız, kabin ölçüleriniz de uygunsa, kuvvetli baslarınız olacaktır. Araba hoparlörleri yüksek ses basıncı (SPL) yaratsalar da oluşan derin ve geniş bir spektruma yayılan baslar değil de daha çok gümbür gümbür bir davul elde edilecektir. HiFi için pek de tercih edilen birşey değil tabiki. Ancak alacağınız mid ve tiz üniteleri de bu mantığa uygun olmak durumunda. Seslendirme amaçlı "sound reinforcement" tarzı yüksek ses basıncı üretecek ürünleri saymak gerekir. Beyma, Eminence 8 inçlik bu tarz ünitelere sahip, ancak fiyatlar da 50-100 USD civarında, modele göre değişen. Bir de Çin malı ancak kaliteli bir ürün var, C-Mark. http://www.c-markaudio.com/English/driver/MD835.htm

www.hoparlorsanayi.com adresinde de çeşitli markaları bulabilirsiniz. Daha ucuza çin malı mid baslar var, küçükler, ama kuvvetli bir anfi ile kolayca yanabiliyor veya baslar çok baskın kalabiliyor. 16 cmlik JBL vardı, 30 YTL ama piyasadaki 100'lük son partide satılmış.


Tiz için ise yeni bir ürün denedim Nemsan da, C-Mark HI44TQ, super tweeter. 104 dB gibi sağır edici bir ses basıncı var ama tonu temiz, 100W ve 8 ohm değerleri var, ancak fiyat biraz yüksek, 70Euro civarında. Ağır bir ünite, 1.7 kg ve hafif bir amfi ile inanılmaz ses basıncı üretiyor. Darlington amfi için parça alırken uğradığımda deneme yapma imkanı buldum.

Daha kalite için daha fazla para gerekiyor ama Beyma SMC2012/N horn ve dome bileşimi iyi bir seçim olabilir.

Eğer daha ucuz olsun derseniz bots marka plastik dome tiz deneyebilirsiniz. Sesi biraz metalik ancak 15 YTL için inanılmaz bir ses basıncına sahip. Henüz yakmadım ama ondan önce 120W Japon Canon tizleri 50W'lık Pioneer amfi ile uçurmayı başardım. Bu tür denemeler yapabilirsiniz. :))

Aslında Motorola piezo tizler de vardı ama kalmamış piyasada, Ece elektronik de getirmiyor artık bunları. Ama gittigidiyor.com da CTS'in çift sürücülü bir versiyonu var ve 17 YTL idi. Denenebilir.

Ya da bir başka öneri, maddi imkanınız varsa Beyma 5MP60N ve Beyma T2030 bileşimini alır ve sadece basit bir panel üzerine monte ederek başka ilginçlikler deneyebilirsiniz. Taşlanmış alüminyum çerçeveli hi-fi üniteler, ancak çok kaliteliler. Gözüm onlarda açıkcası.

Her koşulda elinizdeki crossover yani filtre devresi elden geçmek durumunda kalabilir.
Biraz kalabalık oldu ama belki bir yardımı olabilir.
Kolay gelsin.
hoparlör
DIY Audio Gurusu
 
İleti: 1844
Kayıt: 02 Eyl 2007, 19:30
İl: İstanbul

Okunmamış iletigönderen nour » 27 Eyl 2007, 22:23

suanda hazır kolon kabini yapan bir firma ile baglantıdayım ve niyetim almak.bu kabinlere para dokersem ki ole olacagına inanıyorum mid ve tizler içinde hiçbir harcamadan kacmayacagım.yalnız kafama takılan bişey var sizce jbl basları kullanmalımıyım yoksa sadece guzel bi mid-tiz kombinasyonuyla işi bitirmeliyim?yani yaptıracagım kabinler2 yolmu olmalı yoksa 3 yollumu tavsiyelerinizi dinleyecegimi goz onunde bulundurun cunku burada en onemlisi tecrube ve bunda sizde bol bol war anladıgım kadarıyla.ilgi ve alakanız için cok mutesekkirim...
Resim

Resim

not:bu tarz bişey yaptıracagım fakat elimde hiçbir olcu ve sema yok :shock: [/img]
Kullanıcı avatarı
nour
Yeni Üye
 
İleti: 18
Kayıt: 26 Eyl 2007, 01:36
Konum: istanbul

Reklamlar

Nour Hoşgeldin aramıza.

Okunmamış iletigönderen Ersoy » 29 Eyl 2007, 17:19

Sana birkaç önerim var.

Eğer hifi kalitesinde iyi müzik dinlemek istiyorsan, Birkere şu oto hoparlörlerini ortadan kaldır. Çünkü oto hoparlörlerinin özellikle bas ları güçlü olması için membran körükler kalın malzemeden yapılır. Bu sebepten hassasiyeti azalır. Kalın ve agır malzemelerden yapılmış hoparlörlerin hassas ve dinamik olmaları pek beklenemez. Ayrıca kutuda kullanılan hoparlörlerin omajlarıda aynı olmalı. Biri 4 biri 8 ohm olmaz.

Yaptırmaktan bahsetmişsin. Olabilir. Fakat inanbana iyibir hiparlör kabini yapmak iyibir amfi yapmaktan onkat daha zordur. Çok iyi malzemeler, çok iyi mühendislik, çok iyi ölçüm ve çok özenli imalat gerektirir.
Eğer bunları iyi değerlendirmeden yaptırırsan muhtemelen paranı ve zamanını boşa harcarsın. Ben yıllardır iyibir hoparlör kabini yapmak için uğraştım. Almanyadan özel kit ler getirttim. Birçok kutu yaptım, dinledim sattım. Sonuç hiçbiri hafi değil
Ersoy
DIY Audio Gurusu
 
İleti: 455
Kayıt: 22 Şub 2007, 15:49
Konum: istanbul

Ersoy dedigin gibi oldu...

Okunmamış iletigönderen nour » 29 Eyl 2007, 17:27

yaptırmak için cogu firmayla gorustum fakat içime sinmedi ve astarı yuzunden pahalıya gelecekti.ensonunda dun wharfedale RB-25 serisinin çiftini 300 euroya satın aldım konuyuda kapattım :D şimdi elimde olan jbl sublarını satıcam belki birinin işine yarar :?:
diger bisey ise aldıgım kolonlar inanılmaz hassaslar ve ben bugune kadar ne kadar yıkıcı bi sese sahip olsamda hiç gercek HI-FI kalitesine yalasmamısım.mekanik seslerden uzak bir hayat diliyorum herkese :wink:
Kullanıcı avatarı
nour
Yeni Üye
 
İleti: 18
Kayıt: 26 Eyl 2007, 01:36
Konum: istanbul

I. Neden Hoparlör Kabinlerini Kendimiz Yapma(ma)lıyız?

Okunmamış iletigönderen hoparlör » 29 Eyl 2007, 19:59

Hoparlör kabinlerini kendimizin yapması oldukça detaylı bir konu. Dr. Hardware’in Makaleler bölümündeki yazısını mutlaka okuyun, durumun vehameti ortaya çıkacaktır. Son 7-8 aydır bu konuya yakın bir ilgi göstermeme rağmen geldiğim noktayı çok iyi görmüyorum. Öğrendikçe de umutsuzluğum ve mutsuzluk nedenlerim artıyor. Geldiğim noktayı ise sizinle paylaşabilirim. Maalesef yaptığım kabinlerin üretim sürecini fotoğraflamadım, ikinci partide mutlaka bol fotoğrafla durumu belgeleyeceğim.

1. Yapılacak sistemin amacının net belirlenmesi gerekiyor. İyi bir caz dinleyicisi ile rock dinleyicisinin talepleri farklı olacağı gibi tekno takılanlarınki başka olacaktır. Ya ne biliyim canım ne isterse dinleyeyim dediğiniz zamanda yedi kocalı Hürmüz durumundasınız, masraf artacaktır. Dinleme ortamının bir apartman dairesi olması ise zorunlu olarak bazı kısıtlamaları, evli olanların ise görünüm, uyum ve yerleşim sorunları olacaktır. Sürücü seçimi, kabin tasarımı, kullanılacak amfi, dinlenilecek mekan vs. herşey buna uyumlu olmak durumundadır.

2. En büyük sorun hoparlör parametrelerine ulaşamamak ve dolayısıyla kabin hesabı yapamamak. Bu parametreler nedir derseniz, kısaca T/S uzunca Thiele-Small (Avusturalyalı iki bilim adamı) adıyla anılan akustik ölçümler. Bunlar olmadan hesap yapmak tamamen şansa kalmış sonuçlar verecektir. Piyasada bu tür parametrelerine ulaşabildiğim hoparlör markaları Beyma, Eminence o kadar. Zaten asıl HiFi'cilere muhatap olacak ScanSpeak, Seas, Dynaudio, Focal, Peerless, Vifa, ... vs. maalesef bulunamıyor. Eminence "sound reinforcement" yani seslendirmeye yönelik ürünlere sahip, Beyma geniş bir yelpazede kaliteli sürücülere (driver-hoparlör) sahip, ancak biraz pahalı. Bots bir muamma, kendileri daha parametrelerden ne kastedildiğini bilmiyorlar, en azından Karaköy'deki merkezleri bu durumda. C-Mark hoş ama çok da ucuz değil, nispeten parametreleri var. JBL oto sistemlerinde iyi, parametre felan herşey var ama bu hoparlörler gümbürdemekten başka birşey yapmıyorlar HiFi’de. Sonuç: Ya bulduğunuza katlanacaksınız ve denemeler yapacaksınız, ya da yurtdışından getirteceksiniz. Eğer isterseniz yaklaşık olarak bu değerleri kendiniz de ölçebilirsiniz ama uğraşmanız gerekecektir. Örnek ölçüm sistemi:
http://sound.westhost.com/tsp.htm
http://www.lalena.com/Audio/ Burası aslında komple çok iyi bir kaynak oluşturuyor.
http://www.mhsoft.nl/Measuring_Loudspeakers.asp
hoparlör
DIY Audio Gurusu
 
İleti: 1844
Kayıt: 02 Eyl 2007, 19:30
İl: İstanbul

II. Neden Hoparlör Kabinlerini Kendimiz Yapma(ma)lıyız?

Okunmamış iletigönderen hoparlör » 29 Eyl 2007, 20:05

3. Kabin yapımı göründüğü kadar kolay bir süreç değil. Dört köşe bir kabin yapıp, üç yuvarlak delik açıp kutuyu da elyafla doldurmak maalesef iş görmüyor. Çoğu marangoza marangozluk öğretmek durumundayız. Elin adamı evinde kendi kendine yapıyor bu işi, bizim deneyimli marangoza elinin altında hemen her türlü ekipman olduğu halde bir freze ile kontur yaptıramıyoruz. Yapılan kabinin önüne bez buluyoruz ama tutturacak plastikleri maalesef. Bunlar malzeme sorunları ve kabin işçiliği meseleleri.
3a. Ama kabin nasıl hesaplanır derseniz işte T/S parametreleri burada devreye giriyor. Elinizde bu parametreler varsa, ya matematiğe kuvvet uğraşacaksınız ya da bir yazılım kullanacaksınız. Internet de bedava ya da profesyonel çeşitli yazılımlar var. İyi olanlarının avantajı simülasyon yaparak akustik değerleri bitmiş kabin üzerinde gözlemleyebiliyorsunuz. Burada farklı yaklaşımlar var, ama Beyma gibi üreticiler tavsiye edilen çeşitli hoparlör kombinasyonlarını ve kabin hesaplarını da veriyorlar ki bu aslında büyük bir avantaj. Ya da Internet üzerinde DIY meraklılarının profesyonellere taş çıkartacak seviyede kaliteli ancak yoğun bir emek isteyen tasarımlarını paylaştıkları sistemlerden birini deneyeceksiniz. Burada da sorun yine tasarlanan sistemlerdeki hoparlör, filtre malzemelerini bulmak ve tabiî ki o kalitede işçiliği marangoz olmadan yaptırmak olarak önünüzde duruyor.
http://www.humblehomemadehifi.com/
http://www.silcom.com/~aludwig/

Resim

3c. Kapalı kabin, portlu (vented-bas reflex), transmission line, horn, vs. vs. Şimdi burada önümüzde HiFi olarak ancak iki seçenek var. Ya kapalı kabin ya da portlu kabin. Diğerleri tasarım, hoparlör vs. açısından şu anda tavsiye etmiyorum. İki yada üçüncü projeniz olabilir belki ama. Bant geçiren kabin tasarımları ise ancak ev sineması gibi sistemlere uygun. Dolayısıyla burada şu noktayı göz önünde bulundurmanız gerekecektir. Eğer bas-reflex kullanacaksanız port tasarımınızın kesin ve hesaplanana uygun olması şarttır. Eğer üretici tavsiyesine uygun yaparsanız tamamdır ama hesaplayacaksanız duruma hakim olmalısınız. Bu tür tasarımlar kritiktir ve emeğinizin boşa gitmesine yol açabilir, tıpkı RAS100 veya RAS300 amfi yapmak gibi. Belki mosfet’leri yakmazsınız, bir ses çıkar ama çıkan ses nedir o tartışılır. Kapalı kabinler ise hataları affeder, yaklaşık değerler akustik olarak çok daha kabul edilebilir.
3d. Bir şekilde kabini hesapladınız. Kesinlikle 18’lik mdf kullanacaksınız ama tavsiyem iç yüzeylere de kontraplak gelecek şekilde bir tasarım yapmanız. Bu şekilde sistemi desteklemiş oluyorsunuz. Kutuyu oluştururken Dr. Hardware’in de dediği gibi sadece vidalarla tutturup sonradan gerekirse açarız mantığı gütmeyin. Mutlaka “kaliteli ahşap tutkalı”, tercihen denizcilikte kullanılan cinsten sağlam bir ürün kullanılmalı ve işkence ile sıkıca preslenmelidir. Eğer benim gibi ithal bulup preslemek yerine ayrıca bir de vidalarsanız bu da oluyor. Yalnızca kullandığınız tutkalın bu işe uygun olup olmadığından emin olun. Ben gene işkence öneririm, sadece benim marangozu ikna edemedim. “Abi dünya gelse kimse ayıramaz bunları” dedi ve bitti. Panellerin 45 derece eğimli kesilmesi ciddi bir sorun. Çoğu marangoz bunu yapamıyor, makina olsa da gereğine inanmıyor. Ben de pek ısrarlı değilim, eğer düzgün bir işçilik olursa köşeleri üstüste bindirmek daha kolay ve sağlam. MDF sert ve yüzeyi parlak bir malzeme, 45 derecelik kesimlerde vida kullanılamadığı gibi kayma yapabilir deniyor. Çok inandırıcı değil ama beni ülkemin marangozlarına emanet ettiler, ne yapayım.
3e. DIY sitelerindeki tasarımlara bakarken iki noktanın nasıl yapıldığını merak etmiştim. Hoparlör ön panele gömülü, yani dışa doğru değil de ön panel ile hemzemin (flash) olarak monte ediliyordu. Bu çok önemli bir ayrıntı, özellikle orta ve tiz seslerde kabinin sivri köşelerinde oluşan rezonans ciddi bir sorun. İkincisi ise mdf’ye ağaç vidası ile montaj yerine “tee-nut” denilen vidalı sistemle hoparlörü monte etmek. Bu durumda hem çok daha sağlam durmasını sağlayarak istenmeyen titreşimleri engellemek hem de takıp çıkarma denemeleri sırasında ahşabı deforme etmemek mümkün oluyordu. Bu tee-nut denilen dalganın “ahşap somunu” olduğu ve Perşembe pazarı dahil bütün vidacılarda bulunduğunu anlayana kadar bilumum marangozlarla muhatap olup cıvata kataloğu karıştırdım bir ay boyunca . Ya ne gerek var demeyin, kesinlikle böyle yapılacak  Vidalamak için kullandığınız somunların da başlarının kesik olması, dışarı taşmaması çok önemli. Bu konularda daha abartmak isterseniz hoparlörü içerden kelepçeleyerek kabine tutturabilirsiniz. Zor ve masraflı, ancak high-end uygulamalarında belirli tasarımlara öneririm, tamamen şahsi kanaatim olmak koşuluyla.
3f. Yine gezinirken DIY sitelerinde, “bracing” diye başka bir kavram ile karşılaştım. İstenmeyen titreşimler için kabin içine destek koymaktan, ön-yan panellerin birleşme yerlerine dirsek desteği koymak, içerden çıta ile birleşme yerlerini desteklemek gibi detaylardan oluşuyor. Bu da kesinlikle gerekli, belki iki yollu stüdyo tiplerinde MDF’nin kalınlığından dolayı gerek kalmayabilir ama yüksekliği 30cm’yi aşan her tasarım için bence şart.

Resim
hoparlör
DIY Audio Gurusu
 
İleti: 1844
Kayıt: 02 Eyl 2007, 19:30
İl: İstanbul

Sonraki

Hoparlörler


 


  • Bu konular da ilginizi çekebilir:
    Cevaplar
    Gösterim
    Son ileti

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Bing [Bot], Google [Bot] ve 0 misafir