Oldukça kaliteli hoparlörler bunlar
Kapalı kabinler port hesaplama derdi olmadığı için daha emniyetlidirler, yani hataları daha çabuk affederler. Portlu tasarımlar ise hata affetmezler, baslar çok kötü olabilir. Ama bu kalitede bir sürücünün varsa denemeye değer, ancak daha fazla bilgi ve deneyim gerekecektir.
Her hoparlörün kon hareketinin maksimum olduğu bir frekans vardır: rezonans frekansı. Ve bu frekansta hoparlör en yüksek verimle çıkış verir. Halbuki biz hoparlörün her frekansta aynı ses seviyesini vermesini isteriz. Dolayısıyla bu tür tepe noktaları oluşuran çıkışlar nötr hale getirilmelidir. Buna damping deniyor, biz de kullanıldığı gibi indirim. Damping faktörünün büyüklüğünü de Q faktörü etkilemektedir. Q ne kadar düşük ise bu rezonans tepesi o kadar yayvan olur, yan, birden bire fırlamaz. Dolayısıyla da kulağı rahatsız etmeden damping uygulanabilir.Damping uygulamak için ise en temel araç kabin içine elyaf vb. akustik enerji sönümleyiciler yerleştirmektir. Bir diğer çare ise rezonans frekasının oluşturduğu yüksek akustik enerjiyi bir port yoluyla enerjiyi dışarı vererek sönümlemektir ki bu da otomatik olarak duyulabilir bir ses artışı oluşturmaya yarar. Yani kulağımızın hassasiyetini kaybettiği alçak frekanslarda extra bir ses gücü elde etmek için kullanılır.
Kapalı veya portlu kabin tasarımı tamamen tercihe kalmış bir konu olmakla birlikte, sadece hoparlörün değil, kabinlerin kendilerinin de bir rezonans frekansı olduğunu hatırlatmak duurumundayım. Örneğin kapalı kabinlerin Q faktörü 0.7, portlu kabinlerin ise 0.3 civarındadır. Bu demektir ki kapalı kabinler kendi rezonans frekanslarında birden bire büyük bir tepe oluşturacaklardır ki bu da kulağa hoş gelmeyen titreşimler, uğuldamalar vb. olarak algılanacaklardır. Bunu önlemek için kabin için bağlantıları, ön-arka panel kalınlıkları, iç destekler, kirişler, damping materyali gibi çeşitli teknikler kullanılır ve mümkün olduğunca yumuşatılmaya çalışılır. Portlu kabinler de ise bu yöntemler yerine port genişliği, uzunluğu, konumu gibi faktörler devreye girer. Ancak Q faktöründen anlaşılacağı gibi rezonansları daha yayvandır, dolayısıyla kulağa daha normal gelecektir. Port ölçüleri ayarlanarak kabinin rezonansı da istenen noktaya getirilebilir.
Uzun lafın kısası, elinizdeki hoparlör düşük Q faktörü ile portlu kabinlere uygundur, kapalı da uygulanabilir.