Potun 4. ucu ne?

Kasa, Potansiyometre, Diğer Malzemeler » Devremize son dokunuş, görsellik ve işlevsellik için önemli olan parçalarla ilgili soru(n)lar

Ynt: Potun 4. ucu ne?

Okunmamış iletigönderen olc technics » 17 Tem 2013, 16:48

onursal yazdı:İşte sana geniş kapsamlı bir loudness uygulaması.
Resim
Devreye eklenmiş RV3 trimpotu sayesinde frekans bölgesi kazancı değiştirilmektedir. Trimpot sola alındığında tiz kazancını azaltacak, sağa alındığında ise bass bölgelerdeki kazancı değiştirecektir. Böylece kulaklık veya dış seslendirme amplifikatörleri için en uygun spectler için ayarlanıp bırakılabilir.


Şema için teşekkürler. :)
Kullanıcı avatarı
olc technics
DIY Audio Gurusu
 
İleti: 259
Kayıt: 31 Arl 2012, 16:23
İl: tekirdağ
Meslek: ha ha ha, please


Ynt: Potun 4. ucu ne?

Okunmamış iletigönderen onursal » 17 Tem 2013, 16:52

olc technics yazdı:
onursal yazdı:İşte sana geniş kapsamlı bir loudness uygulaması.
Resim
Devreye eklenmiş RV3 trimpotu sayesinde frekans bölgesi kazancı değiştirilmektedir. Trimpot sola alındığında tiz kazancını azaltacak, sağa alındığında ise bass bölgelerdeki kazancı değiştirecektir. Böylece kulaklık veya dış seslendirme amplifikatörleri için en uygun spectler için ayarlanıp bırakılabilir.


Şema için teşekkürler. :)

Rica minnet.
Eğer devreyi çalıştıramazsan geçiririm CİNNET :mrgreen:

Önemli NOT: Devrede kullanılan kondansatörler en ideal olarak ML (Multi Layer) veya polyester cinsinden seçilmelidir.
Toleranslarının düşük olması da tercihen stereo uygulamalarda gereklidir.
Pot üst ucundaki 150nF lık kondansatör amplifikatörün giriş direncine bağlı olarak, yüksek empedanslı girişlerde daha düşük değerde, düşük empedanslı sistemlerde daha yüksek değerde olmalıdır.
Kullanıcı avatarı
onursal
DIY Audio Gurusu
 
İleti: 840
Kayıt: 03 Ağu 2010, 01:56
İl: ankara
Meslek: broadcasting

Ynt: Potun 4. ucu ne?

Okunmamış iletigönderen bertan88 » 17 Tem 2013, 16:56

Çok teşekkür ederim , en yakın zamanda deneyeceğim :D
bertan88
Yeni Üye
 
İleti: 20
Kayıt: 01 Tem 2013, 00:09
İl: Antalya

Ynt: Potun 4. ucu ne?

Okunmamış iletigönderen olc technics » 18 Tem 2013, 01:21

onursal yazdı:
olc technics yazdı:
onursal yazdı:İşte sana geniş kapsamlı bir loudness uygulaması.
Resim
Devreye eklenmiş RV3 trimpotu sayesinde frekans bölgesi kazancı değiştirilmektedir. Trimpot sola alındığında tiz kazancını azaltacak, sağa alındığında ise bass bölgelerdeki kazancı değiştirecektir. Böylece kulaklık veya dış seslendirme amplifikatörleri için en uygun spectler için ayarlanıp bırakılabilir.


Şema için teşekkürler. :)

Rica minnet.
Eğer devreyi çalıştıramazsan geçiririm CİNNET :mrgreen:

Önemli NOT: Devrede kullanılan kondansatörler en ideal olarak ML (Multi Layer) veya polyester cinsinden seçilmelidir.
Toleranslarının düşük olması da tercihen stereo uygulamalarda gereklidir.
Pot üst ucundaki 150nF lık kondansatör amplifikatörün giriş direncine bağlı olarak, yüksek empedanslı girişlerde daha düşük değerde, düşük empedanslı sistemlerde daha yüksek değerde olmalıdır.


Elimde iki adet, 50K ohm luk loudness li pot. Mevcut. Onları değerlendirmeye çalışırım belki.Ama bertan88 arkadaşın işine yarayacaktır kesinlikle.
Kullanıcı avatarı
olc technics
DIY Audio Gurusu
 
İleti: 259
Kayıt: 31 Arl 2012, 16:23
İl: tekirdağ
Meslek: ha ha ha, please

Ynt: Potun 4. ucu ne?

Okunmamış iletigönderen hamist » 18 Tem 2013, 12:10

Onursal Bey'in devresine muhalefet şerhimi ön yargıdan uzak belirterek asıl konuya geçeyim.
Loudness kullanım alanları hangi zamanlarda, hangi sistemlerde kullanılmışa bir bakalım.

2000 li yılların başlarına kadar azalarak bir çok, özellikle avrupalı üreticilerin kullandığı
bir kompanzasyon yöntemidir kendileri.

Genel kabul müzik anlayışı, teknolojik nedenler ile de birleştiğinde, özellikle kısık seslerde
bas ve tizlere yoğunluk kazandırarak dinleti keyfini makul bir yerlerde tutmak hedeflenmiştir.
Yani bu yöntem, sesi bir çok cihaz için 1/4 ten fazla açmaya başladığınızda devre dışı kalacaktır.
Bazı cihazlarda ortalara kadar bir kaç ara uç ile 3-4 kademeli loudness uygulamaları kullanmıştır.

Yani hepsinde amaç kısık seslerde de dengeli sound beklentisidir.
Son yıllarda pek kullanılmamaktadır, zira hoparlor ve yarı iletken teknoloji
bir hayli yol aldığı için ve müzikalitede hi-fi beklentiler gereksinimlerine
cevap verme amaçlı olarak sistem kaliteleri, daha kolay ve daha ucuza yükseltilebilmektedir.

Burada bir not daha ekleyeyim, bass reflex hoparlorler kısık seslerde basları zayıf hoparlor
kombinasyonlarıdır, loudness gereksinimi bu nedenle de o dönemlerde tercih nedenidir.

Şimdii, kulaklık ampl. için loudness işe yarar mı?
Eğer volum potunu yarılarda tutarsanız suni olarak yardımcı olabilir,
ama max. a yakın düzeylerde kullanacaksanız, loudness isteseniz de
istemeseniz de zaten devre dışıdır.
Ve hiç bir kulaklık devresinde böyle bir uygulamaya gerek duyulmamıştır,
sizlerin bildiği böyle bir kulaklık devresi varsa bilmek isterim.
Burada amaç zaten öncelikle hi-fi çizgisidir.

Sonuç olarak, iyi kulaklık ampl. ve iyi kulaklık ile loudness a gerek kalmayacaktır.
Bu ampl. için de geçerli, iyi bir ampl. ve iyi bir hoparlor de yine loudness a gerek kalmaz.

Selamlar
Tüketimleri ile ünlü ülkelerin tarihlerini üreten ülkeler yazar.
hamist
DIY Audio Gurusu
 
İleti: 1401
Kayıt: 24 Mar 2011, 23:45
İl: istanbul
Meslek: endüstriel elektronik

Ynt: Potun 4. ucu ne?

Okunmamış iletigönderen bertan88 » 19 Tem 2013, 01:24

hamist yazdı:Onursal Bey'in devresine muhalefet şerhimi ön yargıdan uzak belirterek asıl konuya geçeyim.
Loudness kullanım alanları hangi zamanlarda, hangi sistemlerde kullanılmışa bir bakalım.

2000 li yılların başlarına kadar azalarak bir çok, özellikle avrupalı üreticilerin kullandığı
bir kompanzasyon yöntemidir kendileri.

Genel kabul müzik anlayışı, teknolojik nedenler ile de birleştiğinde, özellikle kısık seslerde
bas ve tizlere yoğunluk kazandırarak dinleti keyfini makul bir yerlerde tutmak hedeflenmiştir.
Yani bu yöntem, sesi bir çok cihaz için 1/4 ten fazla açmaya başladığınızda devre dışı kalacaktır.
Bazı cihazlarda ortalara kadar bir kaç ara uç ile 3-4 kademeli loudness uygulamaları kullanmıştır.

Yani hepsinde amaç kısık seslerde de dengeli sound beklentisidir.
Son yıllarda pek kullanılmamaktadır, zira hoparlor ve yarı iletken teknoloji
bir hayli yol aldığı için ve müzikalitede hi-fi beklentiler gereksinimlerine
cevap verme amaçlı olarak sistem kaliteleri, daha kolay ve daha ucuza yükseltilebilmektedir.

Burada bir not daha ekleyeyim, bass reflex hoparlorler kısık seslerde basları zayıf hoparlor
kombinasyonlarıdır, loudness gereksinimi bu nedenle de o dönemlerde tercih nedenidir.

Şimdii, kulaklık ampl. için loudness işe yarar mı?
Eğer volum potunu yarılarda tutarsanız suni olarak yardımcı olabilir,
ama max. a yakın düzeylerde kullanacaksanız, loudness isteseniz de
istemeseniz de zaten devre dışıdır.
Ve hiç bir kulaklık devresinde böyle bir uygulamaya gerek duyulmamıştır,
sizlerin bildiği böyle bir kulaklık devresi varsa bilmek isterim.
Burada amaç zaten öncelikle hi-fi çizgisidir.

Sonuç olarak, iyi kulaklık ampl. ve iyi kulaklık ile loudness a gerek kalmayacaktır.
Bu ampl. için de geçerli, iyi bir ampl. ve iyi bir hoparlor de yine loudness a gerek kalmaz.

Selamlar



Yorumunuz için çok teşekkür ederim :)
bertan88
Yeni Üye
 
İleti: 20
Kayıt: 01 Tem 2013, 00:09
İl: Antalya

Reklamlar

Ynt: Potun 4. ucu ne?

Okunmamış iletigönderen onursal » 19 Tem 2013, 13:28

hamist yazdı:Onursal Bey'in devresine muhalefet şerhimi ön yargıdan uzak belirterek asıl konuya geçeyim.
Loudness kullanım alanları hangi zamanlarda, hangi sistemlerde kullanılmışa bir bakalım.

2000 li yılların başlarına kadar azalarak bir çok, özellikle avrupalı üreticilerin kullandığı
bir kompanzasyon yöntemidir kendileri.

Şimdii, kulaklık ampl. için loudness işe yarar mı?
Eğer volum potunu yarılarda tutarsanız suni olarak yardımcı olabilir,
ama max. a yakın düzeylerde kullanacaksanız, loudness isteseniz de
istemeseniz de zaten devre dışıdır.

Ve hiç bir kulaklık devresinde böyle bir uygulamaya gerek duyulmamıştır,
sizlerin bildiği böyle bir kulaklık devresi varsa bilmek isterim.
Burada amaç zaten öncelikle hi-fi çizgisidir.

Sonuç olarak, iyi kulaklık ampl. ve iyi kulaklık ile loudness a gerek kalmayacaktır.
Bu ampl. için de geçerli, iyi bir ampl. ve iyi bir hoparlor de yine loudness a gerek kalmaz.

Selamlar

Sayın milletvekilim, değerli meclis üyeleri :D
Daha önce belirtmiş olduğum gibi, hiçbir kulaklık sisteminde loudness uygulaması kullanılmaz. Bunun tek sebebi güç bandı denilen olayın kulaklık sistemlerinde en verimli şekilde kullanılabilmesidir. Tavsiye edilmez, çünkü zaten yeterli frekans responsuna ulaşılabilmektedir. Ancak arkadaşımızın bu devreyi yapıp denemesi üretken ve araştırmacı bir zihniyet açısından bence hiç te gereksiz değildir.
Siz sayın Hamist milletvekilim :D Daha önceki yapmış olduğunuz amplifikatör testlerinde neden panel hoparlörleri kullandınız. Kendi hoparlörünüz amplifikatörünüzde iyi çığırmıyormuydu. :mrgreen:
dosyalar/resim/5152
Acaba hoparlörler genel prensipte tüm frekansları verebiliyormu? Açıklanan spectlere bakılırsa uçuyorlar bile :mrgreen: 45KHz e ulaşan hoparlörleri bile görmekteyiz. Hal böyle iken neden daha iyi bir ürün bile bulunabilmesi mümkün olabiliyor.
Aradaki fark acaba nereden kaynaklanmaktadır.
Bence LOUDNESS olayını küçümsemeyelim.
Hiçbir ton kontrol devresi veya equalizer ile loudness eğrisine yaklaşamazsınız bile. Üstelik olay müzik olduğu için 4 kere düşünmeliyiz. Bir müzik kaydında bir mikrofonun bile devreye girmesi sesteki gerçek frekans spectrumunu ve dinamik alanı yüksek oranda etkilemektedir. Bir de kayıt meteryalindeki kayıplar düşünüldüğünde gerçek bir enstrumanın sesine ulaşabilmenin ne kadar zor olduğu görülebilir.
Gerçek anlamda loudness kullanılmayacak bir hoparlör tahayyül edersek,
Uygun güçte ve kalitede bir adet medium hoparlör.
1metre çapında bir bass hoparlör.
Ve belki de 8-10 adet belli karakteristikte tweeter.
Bu malzemelerlerle uygun bir kabin yapılırsa işte belki o zaman loudness gereksiz denilebilmektedir.
ÖNEMLİ NOT: Loudness derinliği veya hacmi hoparlör karakteristiğine göre ayarlanmaktadır. Düşük sistem hoparlörler için loudness etkisi 15-20db olabildiği gibi, yüksek seviye sistemlerde sadece birkaç db lik kompanzasyon yeterli olmaktadır.
Profesyonel sistemlerde kullanılan monitörlerde sistem kalibrasyonu, hoparlör karakteristiğine uygun olarak iç amplifikatörlerce yapılmaktadır. Yani onlarda bile az da olsa loudness eğrisi sağlanılmaktadır.
En iyisi loudness derinliğini de ayarlayabilen bir ilave yapayım da kavga çıkmasın. :D
Resim
Resimdeki RV1 trimpotu ile loudness derinliğini istenilen seviyede ayarlayabilirsiniz. Böylece kaliteli hoparlörleri bulunan arkadaşlarla, daha basit yapıda hoparlör kullanan arkadaşlar seviyeyi en uygun şekilde ayarlayabileceklerdir.
Kullanıcı avatarı
onursal
DIY Audio Gurusu
 
İleti: 840
Kayıt: 03 Ağu 2010, 01:56
İl: ankara
Meslek: broadcasting

Ynt: Potun 4. ucu ne?

Okunmamış iletigönderen hamist » 19 Tem 2013, 13:59

Baktığımda yine tartışma ciddiyetinden uzak ifadelere yanıt bekleniyor görüyorum.
Dolayısı ile, cevaplarım olmasına rağmen tartışmaya değer bulmuyorum.

Selamlar
Tüketimleri ile ünlü ülkelerin tarihlerini üreten ülkeler yazar.
hamist
DIY Audio Gurusu
 
İleti: 1401
Kayıt: 24 Mar 2011, 23:45
İl: istanbul
Meslek: endüstriel elektronik

Önceki

Kasa, Potansiyometre, Diğer Malzemeler


Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Google [Bot] ve 0 misafir