hamist yazdı:Onursal Bey'in devresine muhalefet şerhimi ön yargıdan uzak belirterek asıl konuya geçeyim.
Loudness kullanım alanları hangi zamanlarda, hangi sistemlerde kullanılmışa bir bakalım.
2000 li yılların başlarına kadar azalarak bir çok, özellikle avrupalı üreticilerin kullandığı
bir kompanzasyon yöntemidir kendileri.
Şimdii, kulaklık ampl. için loudness işe yarar mı?
Eğer volum potunu yarılarda tutarsanız suni olarak yardımcı olabilir,
ama max. a yakın düzeylerde kullanacaksanız, loudness isteseniz de
istemeseniz de zaten devre dışıdır.
Ve hiç bir kulaklık devresinde böyle bir uygulamaya gerek duyulmamıştır,
sizlerin bildiği böyle bir kulaklık devresi varsa bilmek isterim.
Burada amaç zaten öncelikle hi-fi çizgisidir.
Sonuç olarak, iyi kulaklık ampl. ve iyi kulaklık ile loudness a gerek kalmayacaktır.
Bu ampl. için de geçerli, iyi bir ampl. ve iyi bir hoparlor de yine loudness a gerek kalmaz.
Selamlar
Sayın milletvekilim, değerli meclis üyeleri
Daha önce belirtmiş olduğum gibi, hiçbir kulaklık sisteminde loudness uygulaması kullanılmaz. Bunun tek sebebi güç bandı denilen olayın kulaklık sistemlerinde en verimli şekilde kullanılabilmesidir. Tavsiye edilmez, çünkü zaten yeterli frekans responsuna ulaşılabilmektedir. Ancak arkadaşımızın bu devreyi yapıp denemesi üretken ve araştırmacı bir zihniyet açısından bence hiç te gereksiz değildir.
Siz sayın Hamist milletvekilim
Daha önceki yapmış olduğunuz amplifikatör testlerinde neden panel hoparlörleri kullandınız. Kendi hoparlörünüz amplifikatörünüzde iyi çığırmıyormuydu.
dosyalar/resim/5152Acaba hoparlörler genel prensipte tüm frekansları verebiliyormu? Açıklanan spectlere bakılırsa uçuyorlar bile
45KHz e ulaşan hoparlörleri bile görmekteyiz. Hal böyle iken neden daha iyi bir ürün bile bulunabilmesi mümkün olabiliyor.
Aradaki fark acaba nereden kaynaklanmaktadır.
Bence LOUDNESS olayını küçümsemeyelim.
Hiçbir ton kontrol devresi veya equalizer ile loudness eğrisine yaklaşamazsınız bile. Üstelik olay müzik olduğu için 4 kere düşünmeliyiz. Bir müzik kaydında bir mikrofonun bile devreye girmesi sesteki gerçek frekans spectrumunu ve dinamik alanı yüksek oranda etkilemektedir. Bir de kayıt meteryalindeki kayıplar düşünüldüğünde gerçek bir enstrumanın sesine ulaşabilmenin ne kadar zor olduğu görülebilir.
Gerçek anlamda loudness kullanılmayacak bir hoparlör tahayyül edersek,
Uygun güçte ve kalitede bir adet medium hoparlör.
1metre çapında bir bass hoparlör.
Ve belki de 8-10 adet belli karakteristikte tweeter.
Bu malzemelerlerle uygun bir kabin yapılırsa işte belki o zaman loudness gereksiz denilebilmektedir.
ÖNEMLİ NOT: Loudness derinliği veya hacmi hoparlör karakteristiğine göre ayarlanmaktadır. Düşük sistem hoparlörler için loudness etkisi 15-20db olabildiği gibi, yüksek seviye sistemlerde sadece birkaç db lik kompanzasyon yeterli olmaktadır.
Profesyonel sistemlerde kullanılan monitörlerde sistem kalibrasyonu, hoparlör karakteristiğine uygun olarak iç amplifikatörlerce yapılmaktadır. Yani onlarda bile az da olsa loudness eğrisi sağlanılmaktadır.
En iyisi loudness derinliğini de ayarlayabilen bir ilave yapayım da kavga çıkmasın.
Resimdeki RV1 trimpotu ile loudness derinliğini istenilen seviyede ayarlayabilirsiniz. Böylece kaliteli hoparlörleri bulunan arkadaşlarla, daha basit yapıda hoparlör kullanan arkadaşlar seviyeyi en uygun şekilde ayarlayabileceklerdir.