Amatör yazdı:Anladığım kadarı ile bu trafoların görevi empedans uygunluğunun yanında manyetik olarak devreleri birbirnden ayırmak.
Bu düşük sinyal seviyesi kayıpsız şekilde sekondere nasıl geçebilir anlayamadım doğrusu.Biraz daha bu trafo mevzusuna çalışmam gerek.
O zaman bu harmonikleri çkış katı üretiyor olmalı değil mi?
Amatör.
Harmoniklere fazla takılmışsın.
İyi bir cihaz harmonik üretmez. Harmonik üreten cihazlar amaçlarının dışında çalışıyor demektir.
Bir transformatör de asla harmonik üretmediği gibi İyi kalite AUDIO transformatörlerde verim %99 dur. Bu da temel olarak sesin genliği ile ilgilidir. Yani bir trafo sadece sesin genliğini değiştirme kuralları içerisinde ölçülür.
220V girişli ve 22V çıkışlı trafoları bilirsin. 220V AC 50Hz girilir ve 22V AC50Hz alınır.
Bu trafodan asla 220V50 Hz girilip te 22V 60Hz veya 100Hz alınamaz.
Şu bilinmelidir.
Bir transformatörün de FREKANS KARAKTERİSTİĞİ vardır. Bu ne demektir.
Ses frekans tekniğinde geçerli olan 20Hz ten 20.000Hz e kadar olan frekanslar bir transformatöre girilip te çıkışında elde edilecek genlik seviyeleri frekanslara göre ne olabilecektir.
50Hz için hesaplanarak sarılmış bir transformatöre 20Hz verirsek çıkıştan almamız gereken genlik olağandan daha düşük olacaktır. Örnekten gidersek 220V 50Hz girdiğimiz bir trafodan çıkışta 22V 50Hz elde ediyorsak, 20Hz girdiğimizde belki de çıkıştan 19.5V elde edebileceğiz. Bu değişken bir transformatörün bakır ve demir kayıpları ile ilgilidir.
İşte AUDIO transformatörlerde bu unsur özel olarak hesaplanmış olduğu için özel yapılmaktadır.
Daha yüksek geçirgenlikli saclar. Örnek 20.000 GAUS ve üzeri. Demir kayıpları azaltılacaktır.
Daha az bakır kaybı için daha az sarım ve yüksek frekanslarda aşırı yüksek direnç ihtiva etmemesi için uygun EMPEDANS seçimi. Bu sebeple çoğu AUDIO transformatörler 600 ohm ile 1Kohm civarı empedans için sarılırlar. (Ara devreler ve izolasyon için)
Bu empedans değeri ses frekans geçişi için uygun niteliktedir ve 20Hz ila 20 KHz arası geçişlerde sorun yaratmaz.
Trafolar devreleri birbirinden MANYETİK olarak ayırmazlar. GALVANİK olarak ayırırlar. Yani bir devredeki DC bileşenler diğer devreye geçemezler. Bir devredeki GRUOUND akımı diğer devreye geçemez. Her iki devrenin kendi GROUND akımları vardır. A devresinin çıkış akımı ile B devresinin giriş akımları (ve genlikleri) birbirlerine karışmazlar.
Çıkış katının ürettiği harmoniklere gelince.
Bir ampli katının THD (Toplam Harmonik Distorsiyon) değeri incelenirse oldukça düşük bir değerlerde olduğu görülecektir. Benim STK 465 i ele alırsak. THD= 4 ohm da %0.2 olarak verildiğini görürüz.
Bu demektir ki çıkışımızdan 10V alıyorsak 10.000mV/1000*2=20mV luk bir değer görürüz.
10 voltluk çıkış genliğindeki 20 milivoltluk toplam harmoniksel bozulmayı kim ne şekilde algılayabilecektir ki
Bu kadar düşük değerlerdeki harmonikler için ben şahsen SES RENGİ ve HARMONİKLER konusuna girmeyi uygun bulmuyorum. Yani harmoniklerin direk olarak sesin kalitesine veya rengine olan etkileri hiçbir KULAK tarafından algılanamaz.
Eğer amplimizin bozulma seviyesi yüksek frekans bölgesinde %2 veya daha üstü ise, alçak frekans bölgesinde ise %5-10 civarı veya üzeri ise o zaman bu konu tartışılabilir.