Aslında diğer başlıkta cevap yazmıştım ama elindeki hoparlörün resmi burada olduğu için bu başlıkta yazıyorum.
Bu hoparlör iyi bir araç subwoofer'ı olabilir. Ancak açık havada seslendirme için maalesef pek de uygun değil. Ses çıkar mı, elbette, amaca yeterince hizmet eder mi? Maalesef.
Araç hoparlörleri yer darlığı nedeniyle kon çapı daha küçük, ancak daha büyük Xmax ile üretilir genelde. Yani kon ileri geri daha fazla hareket ettirilerek emme basma tulumba gibi hava basıncı yaratılır. Bu arada kabin içine konulsa bile, aslında amaç arabanın iç hacmini kullanarak alt frekanslarda daha yüksek randıman almaktır. Piston gibi çalışacağından mekanik yorulmalara karşı süspansiyon ve kon daha dayanıklı plastik karışımlarından üretilir. Açık hava rezonans frekansları da 40-80 Hz arası olur.
Seslendirme amaçlı kullanılan hoparlörler ise çap olarak daha geniştir. 15-18-21 inç gibi. Hoparlör böylece tek harekette daha büyük bir hava kütlesini hareket ettirir. Kon malzemesi olarak kağıt türevleri ya da "coated paper" gibi vernikli vs. sağlamlaştırılmış malzeme kullanılır genelde. Böylece kütle olarak büyük olan konun daha hafif ve hareket kabiliyetinin yüksek olması beklenir. Açık hava rezonans frekansları da 25-35 Hz gibi düşüktür, çoğu zaman 30 Hz amfiden sınırlandırılır, artık sadece hoparlör dans edecektir bunun aşağısında.
Her iki tipte de ev HiFi sistemlerine göre daha büyük mıknatıslar kullanılır. Araçta piston olarak çalışacak basların oldukça yüksek bir manyetik alan yaratmaları beklenir. Seslendirme amaçlılarda da büyük hava kütlesini ittirecek kadar torku yüksek manyetik alan olmak durumundadır.
Bundan başka en büyük fark asıl kullanılan kabinlerdedir. Araç kabinleri de kapalı, portlu ya da bant geçiren olabilir. Ancak amaç özellikle araç içinde duyulabilecek ses frekansında yüksek basınç elde etmektir. Bagaj ile sürücü arasındaki mesafe en fazla 3 metre ise, bu durumda duyulabilecek alt sınır 113 Hz olacaktır. Yani 100 Hz'de maksimum ses basıncı üretecek bir kabin sürücüyü titreşimden öldürebilecektir:)
Daha alt frekansları ise araçtakiler değil etraftakiler duyacaktır doğal olarak. Evde de baslara 4 m. uzakta durmazsanız ses dalgası oluşmayacağından alt basları duyamayacaksınız ama komşularınız gümbür gümbür dinleyecektir
Seslendirme amaçlı sistemlerde alt frekansları bant geçiren ve horn yapısı ile akustik olarak kuvvetlendiren ve bir hedefe doğru olabildiğince yönlendiren kabinler tasarlanır. Kimileri bunu göğüslerinde basınç, kimileri kalp ritminde bozukluk, kimileri ise kulaklarında basınç olarak algılayacaktır. Mesafe uzak olduğundan 30 Hz'e kadar ses basıncı pek de düşük olmayacaktır.
Dolayısıyla bu ses basıncını oluşturabilmek için büyük kon olduğu kadar buna uygun hoparlör ve de kabin tasarlamak gerekmekte ve bu kabin boyutları de pek de öyle küçük olamayacaktır. Horn tipi akustik kuvvetlendiriciler de hesaba katıldığında olay biraz büyüyecektir doğal olarak.
15" araba için aşırı bir hoparlör, bu boyutta bir araç hoparlörünü seslendirme amaçlı kullanmadım, görmedim de..
Dolayısıyla çılgın projenin hoparlör kısmında biraz şüpheliyim. En fazla 15"-18" Eminence ve RCF hoparlör ile denemeleri inceledim, araç kabinlerine göre daha yüksek bir ses basıncı ve tokluk hissiyatı veriyordu.
Ama sanırım sen bir çılgınlık düşüneceksindir bu duruma