Aktif Crossover Hesabı

Ön Yükselteç ve Ton Kontrol devreleri » Ön yükselteçler(preampli), equalizer ve ton kontrol devreleri hakkındaki soru(n)lar

Ynt: Aktif Crossover Hesabı

Okunmamış iletigönderen chf » 24 Temmuz 2015, 21:50

:yeteer:
Eklentiler
subbas-hoparlor-kasasi.jpeg
Kullanıcı avatarı
chf
DIY Audio Gurusu
 
İleti: 440
Kayıt: 26 Haziran 2013, 14:25
İl: izmir
Meslek: elektronik teknikeri


Ynt: Aktif Crossover Hesabı

Okunmamış iletigönderen birgitay » 24 Temmuz 2015, 21:55

:D
Eklentiler
subbas-hoparlor-kasasi.jpeg
Facebook Elektronik üzerine sayfam : https://www.facebook.com/groups/1216358921722507/
birgitay
DIY Audio Gurusu
 
İleti: 879
Kayıt: 04 Nisan 2012, 22:16
İl: Kocaeli
Meslek: Elektronik

Ynt: Aktif Crossover Hesabı

Okunmamış iletigönderen chf » 24 Temmuz 2015, 22:20

:evet: yazı soluk çıktı ama idare et...
Eklentiler
subbas-hoparlor-kasasi (1)2.jpeg
Kullanıcı avatarı
chf
DIY Audio Gurusu
 
İleti: 440
Kayıt: 26 Haziran 2013, 14:25
İl: izmir
Meslek: elektronik teknikeri

Ynt: Aktif Crossover Hesabı

Okunmamış iletigönderen onursal » 24 Temmuz 2015, 22:56

birgitay yazdı:Anladım . Ama tam anlamı ile şu devreyi çalıştıramadım ki..... 24db bu devre yani . Şöyle düşün mesela ben bunu elimdeki hoparlör mesela kasası ile 3,2 khz.te rezonansa giriyor..... Yani benim bundaki kastım şu ; Sahnede canlı müzik yaparken , olumsuz feedback'leri ortadan kaldırmamız laızm..... Ötmemesi için tasarlamak gerekiyor. Birde bu devreyi , Line Array serilerinde deneyip tamamen kaç khz'de keseceğimizi hangi mantığa göre yapmak lazım.... Yoksa bir kaç önceki mekâlede Onursal abinin dediği gibi , bir hoparlöre 1 metreden 1 khz sinyal verip onun sinüs grafiğini çıkartıp kaç khz'de bozulma var onu mu traşlamak gerekiyor ?

Ben araya gireyim de kavga çıkmasın :D
TEMEL BİLGİLER.
Osilasyon denilen olgular kaçınılmazdır. Şöyle ki.;
Sahnede canlı performans esnasında hoparlörlerden çıkan bazı frekanslar (tüm frekanslar baz alınmalıdır) mikrofona ulaşıyorsa sonuç kaçınılmaz osilasyondur. Bunu en basit mantıkla şöyle örnekleyebiliriz.
Ampli çıkışımızı bir direnç ile aynı amplinin girişine irtibatlıyorsak, sonuç osilasyon (ÖTME VINLAMA ISLIK vbg.) olacaktır.
Yani hoparlörlerden çıkan sesler mikrofona belli seviyede ulaşıyorsa ampli tarafından yeniden yükseltilerek hoparlöre verilecek, bu doğrultuda daimi bir kazanç artışı (OSİLASYON) ile bir çeşit sinüs işareti elde edilecektir.
Sahnelerde sıklıkla rastlanan bu gibi durumların belli sebepleri vardır.
Hoparlörün veya elektronik donanımın belli frekanslarda daha fazla kazanç ihtiva etmesi. Kazanç hangi frekans bölgesinde fazla ise o frekansta osilasyon olacaktır.
Profesyonel sistemlerde bu durum belli şekillerde çözülmektedir.
1 Faz kaydırıcı elektronik donanımlar:
Bu gibi aletlerle aşırı frekans bölgesindeki fazlar belli açı ile kaydırılarak terslenme yapılmaktadır. Böylece ampli tarafından yükseltilen o frekans kendi içerisinde ters faz ile zayıflatılmış olacaktır.
2 Hoparlör yönlerinin değiştirilmesi.
Sahnenin akustik durumuna göre aşırı yansıma var ise yansımanın mümkün olduğunca mikrofonlara ulaşamayacağı açı önceden tespit edilir ve hoparlör yerleşimi bu esasa göre yapılır.
3 Özel tasarım yönlendirilmiş hoparlör sistemleri.
Bu sistem oldukça pahalıdır. Her bir hoparlör belli guruplara ayrılmıştır. Tiz bölgesi direk seyircilere tevcih edilmiştir. Medum bölgesi ise dolaylı olarak (Mikrofonlara ulaşmayacak şekilde) dinleyicilere tevcih edilirler. Bir duvara ya da parlak yüzeyli bir tavana yönlendirilmiş bir middle hoparlör, mikrofonlara mümkün olduğunca az ses gönderecektir.
Bass seslerin yayılımı endirekt olduğu için ideal konumlandırma bölgesi köşeler olmaktadır.
Bu sistemin en gelişmiş olanı ise ayrı amplifikatörler tarafından çalıştırılan ayrı frekans bölgesinde çalışan hoparlör guruplarıdır.
Tiz hoparlörler mikrofonların aksi istikametinde yüksek bölgelere monte edilerek direk seyircilere tevcih edilir. Seyirciler bu sesleri yansıtamadığı için herhangi bir yansıma olmaz.
Middle hoparlörler ise salonun durumuna göre orta bölgeden seyircilere doğru veya tavandan seyircilere doğru bir tevcih ile yerleştirilirler.
ÖNERİLER:
Bir hoparlör yapılırken osilasyonları kesme mantığı yürütmek doğru olmaz. Temel mantık bir hoparlörün tüm frekansları eşit şekilde verebilmesi mantığı olmalıdır. Eğer yerleşimden veya salonun akustik durumundan dolayı bir osilasyon oluyorsa mixer üzerindeki parametrik equalizer ile o frekans birkaç db zayıflatılmalıdır.
Kullanıcı avatarı
onursal
DIY Audio Gurusu
 
İleti: 830
Kayıt: 03 Ağustos 2010, 01:56
İl: ankara
Meslek: broadcasting

Ynt: Aktif Crossover Hesabı

Okunmamış iletigönderen birgitay » 24 Temmuz 2015, 23:06

Chf ekle ozaman Facebook hesabımı '' Facebook'taki Diyaudio sayfasında mı gördün ''..... Zira kasanın içindede bitirmişler adamlar. Pasif Crossover ama.... Bu işi şöyle değerlendiriyorum sanırım hepsi zincirleme olay.... İlk önce elindeki amplifkatörün hoparlörü beslemesi lazım , 2 yollu Crossover lazım. Zira çok çalışma yaptım hepsi üst seviye . '' Aktif bir hoparlörün içini kopyaledim daha kaliteli malzemeler ile yapacağım '' bunun devamında , bukadar kişi yan yana gelip iyi bir Monitör yada Linearray serisi bişey yapamadık. Hep Hi-fi....... Hom Audio üzerine....
Facebook Elektronik üzerine sayfam : https://www.facebook.com/groups/1216358921722507/
birgitay
DIY Audio Gurusu
 
İleti: 879
Kayıt: 04 Nisan 2012, 22:16
İl: Kocaeli
Meslek: Elektronik

Ynt: Aktif Crossover Hesabı

Okunmamış iletigönderen chf » 24 Temmuz 2015, 23:11

birgitay yazdı:Chf ekle ozaman Facebook hesabımı '' Facebook'taki Diyaudio sayfasında mı gördün ''..... Zira kasanın içindede bitirmişler adamlar. Pasif Crossover ama.... Bu işi şöyle değerlendiriyorum sanırım hepsi zincirleme olay.... İlk önce elindeki amplifkatörün hoparlörü beslemesi lazım , 2 yollu Crossover lazım. Zira çok çalışma yaptım hepsi üst seviye . '' Aktif bir hoparlörün içini kopyaledim daha kaliteli malzemeler ile yapacağım '' bunun devamında , bukadar kişi yan yana gelip iyi bir Monitör yada Linearray serisi bişey yapamadık. Hep Hi-fi....... Hom Audio üzerine....


Valla facebook hesabım yok....Onursal beye teşekkürler. Aslında yapılmayacak hoparlör sistemi yok bana göre.. Tabi kaliteli hoparlör şasileri olması ve devre komponentlerinin iyi olması önemli... Tabi imkanlar....
En son chf tarafından, 25 Temmuz 2015, 18:32 tarihinde değiştirildi, toplamda 1 değişiklik yapıldı.
Kullanıcı avatarı
chf
DIY Audio Gurusu
 
İleti: 440
Kayıt: 26 Haziran 2013, 14:25
İl: izmir
Meslek: elektronik teknikeri

Reklamlar

Ynt: Aktif Crossover Hesabı

Okunmamış iletigönderen birgitay » 24 Temmuz 2015, 23:27

Evet....... Onursal abiyede çok teşekkürler ama , sanırım işin tekniği değil kullanım alanlarının hassasiyetini anlatmış. Ben şunu sorayım Onursal abiyi yakalamışken , Line Array serilerinde hoparlörler kesim frekansları nedir peki ? Belli bir sınırı var mı ? Çünkü dış sahneye bakacağınan Fullrange gibi çalışıyorlar. Buna göre , Monitör için birşey yapacaksak , ötmemesi için sen neyi referens alırdın abi ?Kasa vede Hoparlör tedariğinden vazgeçtim artık :D
Facebook Elektronik üzerine sayfam : https://www.facebook.com/groups/1216358921722507/
birgitay
DIY Audio Gurusu
 
İleti: 879
Kayıt: 04 Nisan 2012, 22:16
İl: Kocaeli
Meslek: Elektronik

Ynt: Aktif Crossover Hesabı

Okunmamış iletigönderen onursal » 25 Temmuz 2015, 00:01

birgitay yazdı:Evet....... Onursal abiyede çok teşekkürler ama , sanırım işin tekniği değil kullanım alanlarının hassasiyetini anlatmış. Ben şunu sorayım Onursal abiyi yakalamışken , Line Array serilerinde hoparlörler kesim frekansları nedir peki ? Belli bir sınırı var mı ? Çünkü dış sahneye bakacağınan Fullrange gibi çalışıyorlar. Buna göre , Monitör için birşey yapacaksak , ötmemesi için sen neyi referens alırdın abi ?Kasa vede Hoparlör tedariğinden vazgeçtim artık :D

Sadece line array demeyelim. Çünkü line array sistemlerde de bazı frekansların yönlendirilerek uygun tevcih edilmesi esastır.
Ama bass sesleri ve özellikle ultra alçak frekanstaki (20Hz-80Hz) asla tevcih edemezsin.
Kaliteli tüm hoparlör sistemlerinde bazı kriterler vardır.
Bass kanalı 80veya120Hz kesim frekansı.
Hot bass (bass kanalından itibaren) 120-400 Hz
Middle 400-4000Hz
Treble 4-12KHz
High treble 12-22KHz.
Takribi olarak verilmiş bu değerler geçiş frekanslarında biraz değişklik gösterse de temel mantık değişmez.
Line array sistemlerde de yönlendirilebilir frekanslar önem arzetmektedir. Yukarı bölgelere doğru daha yüksek frekans bölgeleri daha kazançlı yapılsa da hacim ve tevcih etkisi için alt bölümdeki hoparlörlere de bir miktar tiz yüklemesi yapılmaktadır.
Ancak 2 yollu veya full range sistemlerdeki mantık biraz daha farklıdır. Elinde 12 KHz e kadar lineer frekans cevabına sahip bir hoparlör varsa bu hoparlörün filtresinin kesim frekansını 2-3 KHz yapmak mantıksız olacaktır. Çünkü bu frekanstan sonra da üst frekanslarda lineeriteyi sağlamak zorunda kalacaksın.
Eğer amacın bazı frekansları yönlendirmek ise o zaman bağımsız kabinler tasarlayıp kullanmak istediğin hoparlörlere göre yukardaki çizelgeyi baz alarak kabinleri tasarlayarak uygun açı ile yerleştirmen daha doğrudur. 2 Yollu bile yapıyor olsan temel mantık yüksek frekans bölgelerinin yukarlara yerleştirilmesi olmalıdır. Zaten biliriz ki en kötü kabinlerde bile tiz bölgeler kabinin üst bölgelerindedir :)
Kullanıcı avatarı
onursal
DIY Audio Gurusu
 
İleti: 830
Kayıt: 03 Ağustos 2010, 01:56
İl: ankara
Meslek: broadcasting

Ynt: Aktif Crossover Hesabı

Okunmamış iletigönderen birgitay » 25 Temmuz 2015, 12:46

Abi şimdi bir çalışmam var. Bunu paylaşıyorum. Bu devreyi , her hoparlöre göre dizayn etmek istiyorum. Zira bu alet tamamen özentili bir şekilde toplandı. Yani Crossover'den önce , 6 band Eq. kullanılmış. Ben bunu uzun uğraşlar sonucu çizdim .... Yani her hoparlörde ayrı frekans değerlerini kesmek istiyorum duruma göre. Line Array serisi vede monitördede. Ancak çok iyi birşey olacağına inanıyorum . Diyaudio'ya hemde gerçek anlamda sağlam bişey tasarlamış olalım.....
Eklentiler
Auro_D412_D415_PreAmp_v1.5.pdf
(460.78 KiB) 72 defa indirildi
Facebook Elektronik üzerine sayfam : https://www.facebook.com/groups/1216358921722507/
birgitay
DIY Audio Gurusu
 
İleti: 879
Kayıt: 04 Nisan 2012, 22:16
İl: Kocaeli
Meslek: Elektronik

Önceki

Ön Yükselteç ve Ton Kontrol devreleri

 


  • Bu konular da ilginizi çekebilir:
    Cevaplar
    Gösterim
    Son ileti

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Bing [Bot] ve 1 misafir