Sesin Tınısı ve Rengi Üzerine

Amplifikatörler » Hoparlör amplifikatörleri, preamplifikatörler hakkında soru ve incelemeleriniz...

Ynt: Sesin Tınısı ve Rengi Üzerine

Okunmamış iletigönderen hamist » 08 Temmuz 2013, 21:02

Amatör yazdı:Literatürde tanımlanmış bir TINI kavramı var gördüğüm kadarı ile.

Onursal Bey, neden bu kavramı yok sayıyorsunuz anlayamadım doğrusu

Acaba bizim bilemediğimiz ve bu olaya tını denmemesi gereken bir durum mu var gerçekte,açıklarsanız çok sevinirim.


Acaba biz mi halk olarak tını,ses rengi ya da sıcaklığı adını koyduk diye baktım,
yabancı literaturde de aynı adlar verilmiş.
Adı başka bir şey olsa orada farklı ifadeler olmalıydı.
Buradan da bu kavramın uluslar arası kabul gördüğü çıkıyor.

Bunun aksini inatla savunmak yerine, makalelerden karşı ifadeler bulunduğunda
ciddiye alınabilir.
Aksi halde ortamı kirletmekten başka bir şey olmaz yapılan.
Tüketimleri ile ünlü ülkelerin tarihlerini üreten ülkeler yazar.
hamist
DIY Audio Gurusu
 
İleti: 1401
Kayıt: 24 Mart 2011, 23:45
İl: istanbul
Meslek: endüstriel elektronik


Ynt: Sesin Tınısı ve Rengi Üzerine

Okunmamış iletigönderen hamist » 08 Temmuz 2013, 21:02

onursal yazdı:
Amatör yazdı:Literatürde tanımlanmış bir TINI kavramı var gördüğüm kadarı ile.

Onursal Bey, neden bu kavramı yok sayıyorsunuz anlayamadım doğrusu

Acaba bizim bilemediğimiz ve bu olaya tını denmemesi gereken bir durum mu var gerçekte,açıklarsanız çok sevinirim.


Seni yanaklarından ısırıyorum amatör kardeşim.(Yamyam öpmesi)
Gerçekte Tını kavramı bilimsel olarak frekans responsu olarak tanımlanmaktadır. Tını kelimesi daha çok halk ya da amatörlerin kullanmakta oldukları tabirdir.
Aslında anlatılanlar yanlış değildir. Bir bütün olarak incelendiğinde, ufak tefek anlatım yanlışlarının dışında, hepsi aynı olayı anlatmaktadır.
Bunun için küçük bir çalışma yaptım. Sound banktan almış olduğum muhtelif enstrumanların frekans responsunu belirten bir ekran görüntüsü hazırladım.

Resim dikkatle incelendiğinde birkaç farklı enstrumanın frekans karakteristiği görülmektedir. Her bir enstrumanın kapsadığı frekans bölgesi başta olmak üzere ihtiva ettiği frekanslar ve frekansların genliği o enstrumanın (FREKANS KARAKTERİSTİĞİ'ni) anlatmaktadır.


Tınının yakalanması için response gereklidir,
ama response demek tını demek hiç bir zaman olamadı.

Response kelimesi cevap demektir bilirsiniz,
tını için response time önemlidir.
Oradan buradan bulduğunuz spect görüntüleri ile konuyu anlatmak
sadece size göre çözümdür... gözüküyor.
Tüketimleri ile ünlü ülkelerin tarihlerini üreten ülkeler yazar.
hamist
DIY Audio Gurusu
 
İleti: 1401
Kayıt: 24 Mart 2011, 23:45
İl: istanbul
Meslek: endüstriel elektronik

Ynt: Sesin Tınısı ve Rengi Üzerine

Okunmamış iletigönderen onursal » 08 Temmuz 2013, 21:48

Benim anlatımım profesyonel ses tekniğinde geçen kelimelerdir.
Hiçbir profesyonel sesçi bir kemanın sesi için kemanın tınısını yakalayayım demez. Keman sesinin frekans karakteristiği ve bu doğrultuda ihtiva ettiği tüm frekans bileşenlerini genliklerini değiştirmeden mümkün olduğunca..
Kaydetmeye çalışır.
Dinlemeye çalışır.
La sesine 440Hz diye ölçüm koyup ta 440Hz in diğer bileşenlerini ölçmek istemeyen insanlar bu kadar formülle uğraşmaktan kaçınırlar. Sonra da derler ki LA sesi tek değildir bir sürü LA sesi vardır. 440Hz in ikinci harmoniği 880Hz LA sesi değilmidir, Ya da LA sesinin bir harmoniği değilmidir. Keza piyanodaki üst oktavdaki LA sesleri bu frekansların üst bileşenleri değilmidir.
Daha doğrusu tüm seslerin ortak noktası çoğu frekansların bileşimi değilmidir.
Ben vazgeçtim.
Kavgayı kaybettim :D
Kullanıcı avatarı
onursal
DIY Audio Gurusu
 
İleti: 835
Kayıt: 03 Ağustos 2010, 01:56
İl: ankara
Meslek: broadcasting

Ynt: Sesin Tınısı ve Rengi Üzerine

Okunmamış iletigönderen hamist » 08 Temmuz 2013, 21:53

onursal yazdı:Benim anlatımım profesyonel ses tekniğinde geçen kelimelerdir.
Hiçbir profesyonel sesçi bir kemanın sesi için kemanın tınısını yakalayayım demez. Keman sesinin frekans karakteristiği ve bu doğrultuda ihtiva ettiği tüm frekans bileşenlerini genliklerini değiştirmeden mümkün olduğunca..
Kaydetmeye çalışır.
Dinlemeye çalışır.
La sesine 440Hz diye ölçüm koyup ta 440Hz in diğer bileşenlerini ölçmek istemeyen insanlar bu kadar formülle uğraşmaktan kaçınırlar. Sonra da derler ki LA sesi tek değildir bir sürü LA sesi vardır. 440Hz in ikinci harmoniği 880Hz LA sesi değilmidir, Ya da LA sesinin bir harmoniği değilmidir. Keza piyanodaki üst oktavdaki LA sesleri bu frekansların üst bileşenleri değilmidir.
Daha doğrusu tüm seslerin ortak noktası çoğu frekansların bileşimi değilmidir.
Ben vazgeçtim.
Kavgayı kaybettim :D


Bu anlattıklarınız burada hemen herkes tarafından bilinen şeyler.
Dolayısı ile tercüme etmeye gerek yoktu.
Kaldı ki konuyu besleme amaçlı linklerden de bu özeti çıkarmak hiç zor değildi.
Doğrusu siz de bilirsiniz, her pro. sesçi keman tonlarının tümünü yakalayacak
yeteneğe sahip değildir.
O nedenle dünyada öncelikle aranan sesçiler olmasaydı
kutup beyazı tonlara mahkum olacağımız gerçeği kaçınılmaz olurdu.

Haklısınız bu bir kavga
Tüketimleri ile ünlü ülkelerin tarihlerini üreten ülkeler yazar.
hamist
DIY Audio Gurusu
 
İleti: 1401
Kayıt: 24 Mart 2011, 23:45
İl: istanbul
Meslek: endüstriel elektronik

Ynt: Sesin Tınısı ve Rengi Üzerine

Okunmamış iletigönderen Amatör » 08 Temmuz 2013, 22:09

Ben de küçük çocukları severken dişlerimi kullanıyorum bazen,elimde olmadan
Her yerini morartmışsın dediklerinde de,elimde değil kendimi kontrol edemiyorum diyorum ve zaten bu da öpücük ama yamyam öpücüğü diyorum :D

Hamit Bey de benim düşündüklerimi yazmış,benden çok yaşayacaksınız :)

Teknik konulardan pek anlamadığımı daha önce belirtmiştim,bu yüzden düz mantık ile gidiyorum.

Bir enstrümanı canlı olarak mikrofonsuz bir şekilde dinlerken kulağımıza gelen tınıları ile aynı anda yapılan kayıdı dinlediğimiz zaman duyduğumuz tınılar aynı mı olur?

Bana göre bu mümkün değil,nadiren de olsa bazı kayıtları daha çok beğenebiliyorum

Bu demekmidir ki bizim ses teknolojimiz bu iş için tam anlamı ile yeterli değil.Herhalde cevap evet olur

Peki bu durumda biz hangi tınıyı baz alacağız?
Kayıtlardaki tınıyı mı yoksa canlı tınıları mı?
Yoksa kendimizin beğendiği tınıları mı?

Ama herşeyden önce duyup beğeneceğimiz veya beğenmeyeceğimiz müzik enstrümanlarının tını ların olması gerekli değil mi?
Buna, onlar zaten enstrümanların sesleri ,tınılar değil denilebilir mi?
O zaman tını hangisi oluyor?

Bence tını enstrümanı çalan müzisyenin o enstrümandan kendi karakterine göre çıkarttığı seslerdir.

Herkesin tını sı kendine diyorum
:)
Selamlar
Amatör
DIY Audio Gurusu
 
İleti: 775
Kayıt: 07 Eylül 2009, 19:15
İl: Zonguldak

Ynt: Sesin Tınısı ve Rengi Üzerine

Okunmamış iletigönderen hamist » 08 Temmuz 2013, 22:48

Ses rengi ile ilgili olarak insan beynini incelemiş adamlar.

Foto.da görüleceği gibi 500Hz civarındaki ana sesler için sıcak sıfatı uygun görülmüş.
Ve tabii tek başına 500Hz değil, bunun içerdiği harmonikleri ile birlikte.

Fotografta frekans yönü bana ters yazılmış gibi geldi,
ama konu hakkında bilgi sahibi olmadığım için ahkam kesemem.

Prensip olarak fikir verme amaçlı paylaşayım dedim.
Eklentiler
Slide45.jpg
Tüketimleri ile ünlü ülkelerin tarihlerini üreten ülkeler yazar.
hamist
DIY Audio Gurusu
 
İleti: 1401
Kayıt: 24 Mart 2011, 23:45
İl: istanbul
Meslek: endüstriel elektronik

Reklamlar

Ynt: Sesin Tınısı ve Rengi Üzerine

Okunmamış iletigönderen onursal » 08 Temmuz 2013, 22:55

Bir enstrümanı canlı olarak mikrofonsuz bir şekilde dinlerken kulağımıza gelen tınıları ile aynı anda yapılan kayıdı dinlediğimiz zaman duyduğumuz tınılar aynı mı olur?

Bu adamı seviyorum yahu :D
DAAANK diye birşey söylüyor kalbimden vuruyor beni.
İzah edeyim de hem sen, hem de seyircilerimiz (misafirler) bilgilensinler.
İnsan kulağı son derece hassas bir yapıya sahiptir. Aslında buna kulak demek te doğru değildir. İnsan duyumu (ses ile ilgili) demek daha doğrudur. Çünkü insanlar sadece kulakları ile duymazlar. Kulak arkasında bulunan ve deri altındaki acaip kemiklerle de duymaktadırlar. Kulak duyumu zayıf olan insanların taktığı bazı işitme cihazlarını görmüşsündür.
İşte bu kural doğrultusunda giderek yıllar önce bir kemanın sesinin aynısını (tüm harmonikleri ile) kaydetme çalışması yapmıştık. Teknikte sadece 2 adet mikrofon ile mümkün iken, kesin sonucu belirleyebilmek için toplamda 21 adet AKG C414 mikrofonu kullanarak bu işi başarmıştık.
Sence biraz garip değil mi :mrgreen:
Kullanıcı avatarı
onursal
DIY Audio Gurusu
 
İleti: 835
Kayıt: 03 Ağustos 2010, 01:56
İl: ankara
Meslek: broadcasting

Ynt: Sesin Tınısı ve Rengi Üzerine

Okunmamış iletigönderen onursal » 08 Temmuz 2013, 23:06

hamist yazdı:Ses rengi ile ilgili olarak insan beynini incelemiş adamlar.

Foto.da görüleceği gibi 500Hz civarındaki ana sesler için sıcak sıfatı uygun görülmüş.
Ve tabii tek başına 500Hz değil, bunun içerdiği harmonikleri ile birlikte.

Fotografta frekans yönü bana ters yazılmış gibi geldi,
ama konu hakkında bilgi sahibi olmadığım için ahkam kesemem.

Prensip olarak fikir verme amaçlı paylaşayım dedim.

Hamist ağabeyi de seviyorum :D
O kadar kavga ettik. Ağzımı burnumu kırdı yine de 500Hz gibi frekanslardan bahsetmektedir. :mrgreen:
Hamist ağabey tam olarak ben de anlamadım ama o resim, sanırım hangi seslerin beyin NOGlarına ne derece etki ettiğini göstermektedir. Sıcaklık kavramı bundan kaynaklanıyor olabilir.
Kullanıcı avatarı
onursal
DIY Audio Gurusu
 
İleti: 835
Kayıt: 03 Ağustos 2010, 01:56
İl: ankara
Meslek: broadcasting

Ynt: Sesin Tınısı ve Rengi Üzerine

Okunmamış iletigönderen Amatör » 08 Temmuz 2013, 23:34

Vallahi tebrik ederim
21 adet mikrofon ile bu iş başarılabiliyormuş demekki
Ben bunun mümkün olamayacağını düşünüyordum.

Ancak bu tını ile ses in aynı şey olduğu manasına gelmez herhalde,değil mi?

Ben tını derken ses ten başka şeyler anlıyorum,yani ses demenin yeterli olamadığı durumları betimlemek için kullanıldığını düşünüyorum

Yani hissiyat,kişiye özel duygular
Amatör
DIY Audio Gurusu
 
İleti: 775
Kayıt: 07 Eylül 2009, 19:15
İl: Zonguldak

Ynt: Sesin Tınısı ve Rengi Üzerine

Okunmamış iletigönderen onursal » 09 Temmuz 2013, 01:25

Amatör yazdı:Vallahi tebrik ederim
21 adet mikrofon ile bu iş başarılabiliyormuş demekki
Ben bunun mümkün olamayacağını düşünüyordum.

Ancak bu tını ile ses in aynı şey olduğu manasına gelmez herhalde,değil mi?

Ben tını derken ses ten başka şeyler anlıyorum,yani ses demenin yeterli olamadığı durumları betimlemek için kullanıldığını düşünüyorum

Yani hissiyat,kişiye özel duygular

A-B, X-Y ve M-S kayıt tekniklerini bir araştır adamım.
Belki devamında SURROUND kavramına geçersin.
Kullanıcı avatarı
onursal
DIY Audio Gurusu
 
İleti: 835
Kayıt: 03 Ağustos 2010, 01:56
İl: ankara
Meslek: broadcasting

ÖncekiSonraki

Amplifikatörler

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 2 misafir

cron